Revalidatie

Na afronden van de basisopleiding fysiotherapie werkte ik 4 jaar op een Mytylschool in Zwitserland en vervolgens 3 jaar op revalidatiecentrum Groot Klimmendaal, Arnhem. Op beide werkplekken begeleide ik kinderen met een motorische beperking, (grotendeels kinderen met een cerebrale parese). Ik heb ook uitgebreid ervaring met het aanmeten van hulpmiddelen zoals (semi)orthopedische schoenen, loophulpmiddelen, rolstoelen, aangepaste fietsen, zitvoorzieningen, statafels, etc.

Nascholingen:

  • NDT/ Bobath; Belgisch Bobathcentrum, Brussel, België (neurologische behandelmethode voor kinderen met een cerebrale bewegingsstoornis)
  • GMFM; Mary Lane, St. Gallen, Zwitserland (vastleggen en evalueren van de motorische ontwikkeling bij kinderen met een cerebrale parese)
  • Kinder-RAP; revalidatiecentrum Klimmendaal, Arnhem (interdisciplinair werken; behandelcommunicatie).


Zintuigelijke prikkelverwerking/ sensomotorische integratie:

Onze zintuigen geven ons informatie over de wereld om ons heen. Tast, houdings- en bewegingszin, evenwichtsorgaan en ogen spelen een belangrijke rol in de motorische ontwikkeling. Bij sommige kinderen verloopt de zintuigelijke informatieverwerking iets anders. Bij kinderen met ASS, DCD of AD(H)D is dit bijna altijd het geval. Dit heeft gevolgen voor de motoriek en het hele functioneren.

Denk hierbij aan:

  • Houdingsonzekerheid: gespannen bewegen op ongelijke ondergrond, vermijden van afstapjes, klimmen, koppeltje duiken, touw slingeren, stoeien. Onzekerheid bij fietsen of skeeleren.
  • Houterig, stijf of onhandig bewegen. Veel vallen, struikelen, botsen, stoten.
  • Onderuitgezakt zitten, snel vermoeid zijn.
  • Onhandigheid bij knutselen en bouwen, moeite met veters strikken of schrijven. Veel uit de handen laten vallen of omstoten, morsen bij inschenken. Te veel of te weinig kracht gebruiken, per ongeluk dingen kapot maken.
  • Vermijden van bepaalde materialen: zand, klei, lijm, wol.
  • Uiteindelijk beïnvloedt dit ook het gedrag; teruggetrokken of juist (over)bewegelijk gedrag, moeite om aandacht te richten en vast te houden, geprikkeld zijn, snel van slag zijn. 

Nascholingen:

  • Sensomotorische Integratie; Ergotherapiepraktijk De Verandering, Groningen
  • Sensory Profile; Hartcourt, Amsterdam (profiel zintuigelijke prikkelverwerking a.d.h.v. oudervragenlijst).
  • School Companion, anders kijken naar kinderen, Leiden. (profiel van de zintuigelijke prikkelverwerking a.d.h.v. een vragenlijst voor leerkrachten).
  • Floortime; Pro Education, Delft. (een contact- en ontwikkelingsgerichte methode). 

Zie ook: http://www.sensomotorische-integratie.nl/